פרשת נח באה מיד אחרי בריאת העולם ובריאת האדם.

הטבע והאדם נמצאים כל הזמן בסימביוזה.

מעשי האדם משפיעים על הטבע והטבע מושפע ממעשה האדם.

בפרשת בראשית האדם אכן קיבל מעמד של אדונות על הטבע.

 "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשה ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ" א-כח.

לאחר מכן מפקיד אלוהים את האדם בגן עדן לעבדה ולשמרה.

והאדם אף נותן שמות לבעלי החיים.

אך אדם וחוה חוטאים ומגורשים מגן עדן  והתנהגותם הקלוקלת משפיעה גם על מקומם בעולם הטבע ויחסם אליו. "ארורה האדמה בעבורך ובעצבון תאכלנה כל ימי חייך" ג-יז.

ובסוף פרשת בראשית נאמר "כי רבה רעת האדם בארץ" ועל כן אלוהים מתכנן ענישה לטבע כולו.

נח מקבל קריאה להציל את המין האנושי ואת הטבע מפני כלייה.

הוא מצטווה לבנות תיבה ולהציל את בני משפחתו ונציגים מבעלי החיים.

בזכותו עולם הטבע והאנושות זוכים להתחדשות.

ובנוסף אלוהים מבטיח שההתנהגות האנושית באשר היא,  לא תביא עוד לזעם אלוהי על הטבע כולו.

לאחר המבול מודיע אלוהים לנח ובניו שלא יהיה עוד מבול וכורת עימם ברית שמתגלמת על ידי הקשת.

ואכן נכון, אלוהים עומד בהבטחתו.

אך האם זה שאלוהים הבטיח שלא יחריב שוב את העולם ואת הטבע,

אכן יכול להבטיח לנו שאסון שכזה לא ייקרה שוב בעולמנו?

עד היום אנו בני האדם, האנושות,  ממשיכים להיות אדוני הטבע,

ואף מנצלים את הטבע עד תומו, מבלי לחוס עליו.

המשמעות של זה היום, שכליה והרס של הטבע עודנה אפשרית.

אך הפעם  זו לא תהיה גזירה משמים.

זה לא ייעשה על ידי אלוהים.

הפעם אנחנו, בני האדם,  נהיה האשמים היחידים .

כלומר הדבר הפעם תלוי  אך ורק בנו, בבני האדם.

כוחה של האנושות הוא גדול , וכוחנו להשחית את הטבע ואף את האנושות עודנו קיים.

אפשר אפילו לומר שאף התעצם בשנים האחרונות, לאור השינויים וההתפתחויות הטכנולוגיות הכבירות.

מושגים כמו "שימור מול פיתוח" אקולוגיה, סביבה ירוקה, הפכו להיות חלק מסדר היום הציבורי, והחברתי.

פרשת נח השנה  מאפשרת לנו להתבונן סביבנו ולבדוק את עצמנו בשאלות של קיימות וסביבה.

פרשת נח מגיעה בימים אלה בהם העולם כולו מתגונן מנגיף הקורונה, בימים בהם ההתחממות הגלובלית נמצאת בכותרות כל הזמן. שריפות ענק מתחוללות ברחבי העולם כולו  ומכלות יערות שלמים ובכך משפיעות על כל הכדור, בעלי חיים רבים נכחדים, קרחונים נמסים ועד ..

פרשה זו באה להדליק אצל כולנו נורת אזהרה.

היא באה לומר לנו הפעם שאי אפשר להתעלם יותר, להתנער, ולומר

אַחֲרַי הַמַּבּוּל

יש להתעורר עכשיו.

לפני המבול.

לפני שהאסון יקרה.

הפעם זוהי לא קריאה מלמעלה לאיש אחד בשם נח.

זוהי קריאה מכאן, מתוכנו, לכולנו.

זה הזמן לשינויים

אם כל אחד יסתכל ויתקן את עולמו הקטן ,

אם כל אחד רק  ייבדוק את המקומות אצלו שדורשים תיקון.

בהרגלי ההתנהגות, הרגלי הצריכה, אן בכל הרגל מגונה אחר

כל אחד ישתנה כפי יכולתו

הכדור שלנו האחד והיחיד יגיב בהתאם.

וכולנו נוכל להיות נח איש צדיק תמים בדורנו.

אז בואו ניתן  לו  לאיש הצדיק הזה רק להתעורר מתוכנו.

כי כשם שיש ביכולנו להרוס

יש ביכולתנו גם לבנות ולשמור.

אם אנחנו רוצים לשוב ולחיות בגן עדן,

יש צורך לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ.

 

שבת שלום

ענת.