המפגש הראשון שלנו עם שרי הוא בבראשית יא-30

"ותהי שרי עקרה אין לה ולד".

לא פשוט  לפגוש בצורה כזו את האם הקדמונית שלנו.

המפרשים אומרים שהשם שרי פירושו נסיכה, או נשיאה.

ומיד אחריו התואר  עקרה.

זהו המפגש הראשון עם מי שנשואה לאברהם שזכור בתודעתנו "כאב המון גויים".

וברור לנו מדוע הוא עזב את ארצו ומולדתו.

אך מדוע שרי עוזבת את אור כשדים?

בניגוד לאברם המחפש אחר אלוהים, שרי מחפשת בית חדש ועמו שינוי בגורלה שלה.

התואר עקרה שהיא מקבלת בכתוב  מספר לנו את הכמיהה הגדולה ביותר שלה,

תקוה שאולי במקום החדש תוכל להיות אמא.

אך האם באמת שינוי המקום  משנה את גורלה?

זו שאלה חשובה העולה מתוך הסיפור הזה,

מכיון שגם כאשר סוף סוף,  בגיל 90 , היא נכנסת להריון  ויולדת את יצחק,

אברהם לוקח אותו ממנה בשביל לעלות אותו זבח לאלוהים.

ובכך הוא משאיר אותה שוב בעקרותה ובבדידותה הגדלה והגוברת.

ולפעמים הבלתי נסבלת.

ולבטח הבלתי נסלחת.

והיא נשארת בשתיקתה מרבית חייה.

שרה מצטיירת כדמות חסרת מקום חסרת זהות חסרת ילד.

פסיבית.

מתי היא הופכת להיות אקטיבית?

כאשר היא מציעה לבעלה את שפחתה הגר כדי שתלד להם ילד

היא אומרת "אולי אבנה ממנה"

איזו הפרזה ברצון – האם באמת אנחנו יכולים להבנות ממישהו אחר?

סיפור זה קורא לנו השבוע לבדוק מה קורה אצלנו כאשר הזהות שלנו מטשטשת .

כאשר אנחנו לא מרגישים מספיק פרודוקטיבים או חיוניים

או כאשר אנחנו לא מספקים את הסחורה.

עלינו לבדוק מה אנחנו מוכנים לעשות רק כדי שנרגיש ראויים, שווים, מתאימים?

הפרזה ברצון מביאה אחריה שרשרת של אי דיוקים

ראו בפרשה

ריב עם הגר

ריב עם אברהם

עינוי ויצירת סבל , שרה עינתה את הגר עד שזו ברחה ממנה.

הרצון הטבעי שלנו הוא לגיטימי, אבל כדאי שיגיע יחד עם קבלה של מה שמגיע לחיינו.

כאשר אנחנו מפריזים אנחנו מאבדים את זהותנו

אנחנו מאבדים את הדרך.

הצורך של שרה להבנות דרך מישהי אחרת לא יצר טוב בלשון המעטה,

שרה סובלת,

הגר סובלת,

אברהם סובל!

הקריאה השבוע מפגישה אותנו עם היצרים האנושיים הבסיסיים

קנאת שרי בהגר ההרה.

הפרשה מלמדת איך אפשר להתעלות מעל הדחפים הבסיסיים בעזרת הקשבה לקול האלוהי

לסימנים הניתנים לנו .

לראות ולהבין מהו הדיוק הנכון עבורי , מה נכון לעשות

וזה לאו דוקא הדבר הקל או הפשוט

הפרשה מלמדת איך להתמודד .

לחפש דוקא את המעשה שיחזק אותי ויעזור לי להישאר במקומי הנכון.

וזה מתגלם בפרשה דרך הגר השפחה  שבורחת משרי המענה אותה.

ורק כשהיא במקום השקט שלה, במקום בו היא יכולה לחדד את חושיה ולהקשיב פנימה אל עצמה,

רק אז  היא שומעת את הקול האלוהי שמבטיח לה שהיא תבורך.

קול גבוה זה מחזיר אותה אל גבירתה המענה והמקנאה, ואל אברהם האדיש כלפיה .

אך צעד זה שהיא עושה שהוא לא פשוט כלל, מדייק את מקומה ומיקומה בחיים.

בעזרת ההקשבה לקול הגבוה, הקול האלוהי ובעזרת הסימנים הניתנים לנו כל הזמן

כולנו יכולים לדייק את הדבר הנכון עבורינו.

זה לאו דוקא הדבר הקל או הפשוט , אך הוא לבטח בא לטובתנו.

 

שבת שלום לכולם.

ענת.